UNDERDOSE - TILT
Slovenský Seattle nie je Prešov, ale Nitra. Toto je naozaj špičková domáca nahrávka a ak aj neexistuje škatuľka ako dark progressive grunge, tak album TILT ju práve vytvoril.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
SURGERY sa dali dokopy už v roku 2002, naozaj fungovať však začali až o osem rokov neskôr na koncertoch. O rok nato vydali prvú štúdiovú nahrávku, EP "Pulled By The Rope". V roku 2012 kapela na vlastné náklady do sveta pustila debutový album "Descent" a ďalej bojovala v podmienkach domácej deathmetalovej scény podľa toho, čo okolnosti umožnili. O dva roky neskôr došlo k výraznej obmene zostavy na postoch bubeníka a gitaristu. V roku 2017 sa s príchodom nového basáka SURGERY stali kvintetom, vedenom dvoma zakladajúcimi členmi, gitaristom Radom a vokalistom Rasťom.
Nový materiál vznikol v rokoch 2014 – 2017 a na popradských deathmetalistov sa usmialo šťastie v podobe aktívneho českého vydavateľstva Support Underground. Koníkovu metalovú pevnosť ste si ešte pred rokom – dvoma mohli spájať hlavne s thrash metalom, srdce jej veliteľa je však deathmetalové a podtatranskí kosci sa tak zaradili k DISCONSOLATE, MORDUM, BLOODCUT alebo BLOODY REDEMPTION. Deväťskladbová novinka s časovým rozsahom necelých 31 minút je na svete od 17. februára a zdobí ju plamenne ponurý dystopicky ladený obal z dielne Old Skull Artworks.
Motívy z neho sú použité aj v dobre vyzerajúcom čierno-bielom booklete a zdá sa, že Adam Šluch sa už u vydavateľstva etabloval ako dvorný umelec v oblasti staroškolsky pôsobiacich deathmetalových grafík. Jeho štýl je dosť výrazné retro tak z prelomu 80. a 90. rokov, hudba SURGERY až tak nie. V prvom rade zvuk je súčasný, aspoň pokiaľ ide o profesionálne vyznenie. Martin Barla v MF Studio sa postaral o hutné, prirodzené deathmetalové znenie so šťavnatými gitarami a neplastovými bicími, vyvážený mix nástrojov a vokálov a celkovú kompaktnosť nahrávky. Po technickej stránke je všetko ako sa patrí.
Hudobne sú SURGERY poprednými domácimi predstaviteľmi ortodoxne čistého klasického death metalu tak, ako sa hral pred vyše dvadsiatimi rokmi. Chalani už dávno nie sú nejakí tínedžeri, nemrhajú čas pokusmi o zachytenie aktívnych trendov v žánri, hrajú to, na čom vyrastali a snažia sa svojej hudbe dať aj nejakú tú vlastnú tvár. Netrúfam si vyhlásiť, že sa im to darí v kontexte celosvetovej scény, tam by sa podobne hrajúcich spolkov dali nájsť desiatky, v slovenských podmienkach však ich hudba neznie ako čosi, čo by presne takto hrali aj nejakí krajania. Prvým poznávacím znakom by tu mohol byť vokál, hlbší, hrdelný, občas využívajúci revanú či growlovú polohu, agresívny, ale vo všeobecnosti veľmi dobre zrozumiteľný.
Toto vokálne podanie miestami pripomína spolky zo severu Európy raných 90. rokov, napríklad fínskych CONVULSE či FUNEBRE. Hodí sa k údernému, energickému kovu smrti, postavenému hlavne na dôrazných stredných tempách, kobercoch bicích a hustých riffoch, nad ktorými sa vznášajú časté melodické gitarové linky a klasicky budované postupy oživujú krátke vyhrávky alebo atmosférické harmónie. Rytmicky je album skôr priamočiary, nedeje sa tu nič komplikovaného, o to ľahšie však tie výraznejšie motívy v skladbách lezú do ucha. Album je rezký, hoci bez náklepových temp, stavia na dôraznosti, agresivite a zároveň na náladovosti. To, čo SURGERY chcú hrať, zvládajú veľmi dobre a myslím, že tí, ktorým najviac reže death metal z 90. rokov, budú nadšení.
Nič viac ako vzorový death metal spred vyše dvoch dekád SURGERY nehrajú, ale milovníci starej školy by im určite mali dať šancu.
7 / 10
Rastislav Šelleng
- vokály
Miroslav Tatranský
- kytary
Radoslav Body
- kytary
Róbert Hanečák
- baskytara
Peter Mikolaj
- bicí
1. Absorbing Roots
2. Clinic Death
3. Image In The Mirror
4. Paradise
5. River In Silence
6. Hands In Chains
7. Mental Demise
8. Grime
9. Deppresive Reality
Slovenský Seattle nie je Prešov, ale Nitra. Toto je naozaj špičková domáca nahrávka a ak aj neexistuje škatuľka ako dark progressive grunge, tak album TILT ju práve vytvoril.
Jednočlenný projekt Kanaďana Jocelyna Galipeaua už dlouho vzývá raně osmdesátkový heavy metal a v současné vlně zájmu o kovové retro může být jeho nové album zajímavým tipem, pokud ovšem snesete, že umělcův pěvecký výkon dokáže občas mírně zatahat za uši.
Pro mě zásadní objev na slovenské scéně a to nejen v neotřelých nápadech, ale i v přístupu k tvorbě v rámci black a death metalu. Korunováno skvostným zvukem ze studia Pulp. A ano, máme v tu zpoždění v tom objevování. Asi rok.
Má to niekoľko dobrých nápadov, ale celkovo mi tu chýba akákoľvek ambícia. Je to celé uponáhľané, miestami aj dosť blbučké, herci žiadna sláva - skrátka taká spotrebná hororová jednohubka. Za návštevu kina to nestojí. 5/10, možno 6/10.
Naprosto unikátní slovenský projekt tematizující aktuální společenská i politická témata. Hudebně založený na žánrové hravosti kombinující alternativní rock, mathrock, jazzové elementy i postpunk.
Kytarista HIPPOTRAKTOR Sander Rom se svou druhou skupinou prezentuje zvláštní rockovou alternativu s nervózní atmosférou a funky prvky. I tvrdší a melodické polohy se objeví. Možná jen pro omezený okruh posluchačů, neboť to smrdí inspirací Mike Patonem.
Mexická odpověď na AMARANTHE. Je to trochu ostřejší, v základu více do deathu, téměř bez čistého mužského zpěvu a méně chytlavých melodií, ve kterých má zase navrch Mörckova parta. Ale je to dobré.